Doskonalenie Techniki Jazdy

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad zmniejszeniem kosztów związanych z użytkowaniem samochodu, a może chcesz zmniejszyć koszty z tym związane w Twojej firmie? Może zimą niepewnie się czujesz za kierownicą. Chcesz to zmienić? Wydaje to się niemożliwe? Doskonalenie Jazdy samochodem to przede wszystkim szkolenie własnej woli. Walka z przyzwyczajeniem i odruchem, który może spowodować groźne skutki dla nas samych, jak i innych użytkowników dróg.

dtj1

Szkolenie takie jest ciekawym doświadczeniem dla każdego. Zetknięcie z prostymi czynnościami podczas jazdy, których wcześniej nie znaliśmy, powoduje miłe zaskoczenie. Dlaczego o tym nie wiedziałem? Te spostrzeżenia pozwalają na wyciągnięcie wielu nowych wniosków.

Ogromna liczba tragicznych wypadków drogowych, skłoniły nas do stworzenia programu Doskonalenia Jazdy. Zajęcia uczą bezpiecznego i rozumnego poruszania się po drogach. Nasi instruktorzy będący czynnymi zawodnikami sportów samochodowych, czerpią z doświadczenia jazdy wyczynowej - nie będą wpajać uczestnikom szkolenia umiejętności szybkiej i agresywnej jazdy. Wręcz przeciwnie. Poczynając od właściwej pozycji za kierownicą, nauki prawidłowego ruszania i hamowania, poprzez technikę ekonomicznego i bezpiecznego pokonywania zakrętów w trudnych warunkach drogowych, będą starali się uświadomić jak poważnym zadaniem jest prowadzenie samochodu. Jak wiele błędów popełniają kierowcy, można wywnioskować z liczby kolizji i wypadków, która ciągle rośnie. W niesprzyjających warunkach błędy te mogą doprowadzić do tragedii, lub w najlepszym przypadku do strat materialnych.

dtj2

Według danych Policji największą liczbę sprawców wypadków, do których doszło w roku 2011 na polskich drogach, zanotowano w przedziale wiekowym 25-39 lat. Zginęło w nich 946 osób, a 14 186 osób zostało rannych! Trochę mniej wypadków spowodowali najmłodsi kierowcy w wieku 18-24 lata - zginęły w nich 754 osoby, a 10 242 zostały ranne.
Szybko zapominamy, że samo zdanie egzaminu na prawo jazdy nie robi z nas jeszcze kierowców! Dobrego kierowcę robi z nas tylko doświadczenie nabyte z każdym przejechanym kilometrem. Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę z faktu że dziś bez samochodu żyć się nie da! Polski system szkolenia kierowców nie zapewnia pełnego nauczania technik jazdy z uwzględnieniem nawierzchni o różnej przyczepności i różnych zachowań pojazdu.

Program zajęć na torze jest oparty na umiejętnościach i doświadczeniach zawodników startujących w zawodach w kraju i zagranicą.
Motopark Koszalin znajduje się w centrum Koszalina i zajmuje powierzchnię 5 hektarów. Z wieży startowej o powierzchni 100m2 można obserwować osoby ćwiczące na torze, omawiając ich zachowania.

Program szkolenia - część praktyczna po podbudowie teoretycznej

  1. Korekta pozycji za kierownicą, optymalizacja ustawień fotela, kierownicy, stóp na pedałach, omówienie pracy stóp, ustawienia rąk na kierownicy, sposobów trzymania kierownicy i operowania kierownicą, zapinania i ustawiania pasów bezpieczeństwa.
  2. Siedem podstawowych technik ruszania samochodem z manualną skrzynią biegów, ruszanie na oblodzonej nawierzchni, ruszanie na oblodzonych wzniesieniach, spadkach, ruszanie z kopnego śniegu.
  3. Ćwiczenia na zjeżdżanie ze zbocza pokrytego śniegiem.
  4. Ćwiczenia kręcenia kierownicą w sposób szosowy, obronny, szybkościowy, siłowy.
  5. Pasywne wytracanie prędkości - sposoby hamowań - 5 technik zwalniania, zwalnianie obronne, hamowanie sportowe, hamowanie lewą stopą.
  6. Poznawanie przyczepności w łuku - poznawanie prędkości utraty przyczepności, wprowadzanie i poznawanie zachowania pojazdu w poślizgu podsterownym (kiedy wyjeżdża przód) i nadsterownym (kiedy ucieka tył) nauka korekty toru jazdy.
  7. Omijanie nieruchomych przeszkód różnego typu i z różnych prędkości wejściowych.
  8. Rozgrzewka - przypomnienie technik kręcenia, zwalniania, hamowania, omijania.
  9. Omijanie ruchomych przeszkód na prostej, w łuku na wyjściu z łuku.
  10. Łapanie pobocza - ćwiczenie jazdy gdy strony pojazdu mają różną przyczepność.
  11. Hamowanie bokiem - ustawianie auta skosem do hamowania.
  12. Obracanie auta tyłem do kierunku jazdy.
  13. Hamowanie na trzy - scandinavian flick - sposób na kopny śnieg.
  14. Ćwiczenia jazdy w poślizgu - latanie bokami.
  15. Jazda na czas trzema różnymi technikami, toru przeszkód w celu znalezienia optymalnego stylu jazdy dostosowanego do przyczepności.
  16. Podsumowanie, przejażdżki „sportowe”.

 

dtj3